Talvipyöräily on turvallista ja hauskaa – kunhan tuntee perusasiat

Kolme pyöräilykypärin varustautunutta työmatkapyöräilijää lumisella pyörätiellä

Kokosimme yhteen kaiken, mitä työmatkapyöräilijän tarvitsee tietää talvikaudella liikkumisesta. Talvipyöräily mahdollistaa ilon irti ottamisen tästä hurmaavasta vuodenajasta. Nastat alle ja menoksi!

Pyöräily on laji, joka perinteisesti jakaa ihmiset läpi talven ajaviin ja niihin, jotka laittavat polkupyörän ensilumen tultua kellariin. Yleensä talvipyöräilyn esteenä ovat vain omat ennakkoluulot, toteaa Joni Elia, Shimano Nordicin brändikoordinaattori ja innokas talvipyöräilijä.

– Talvipyöräily on liikunnanmuoto, johon liittyy tietty raikkaus ja itsensä voittaminen, jotka tuottavat hyvän olon tunnetta. Oikeilla välineillä työmatkojen ajaminen on nautinnollista ympäri vuoden, hän toteaa ja listaa viisi parasta vinkkiään, joilla lajissa pääsee alkuun.

1. Talvipyöräily turvallisuus edellä

Tärkeintä talvella pyöräiltäessä on Elian mukaan turvallisuus. Lumi ei ole suinkaan suurin haaste vaan vaihtuvat keliolosuhteet, jää ja katujen liukkaus. Lähes kaikki polkupyörät soveltuvat kuitenkin myös talvikäyttöön, kunhan alle vaihtaa laadukkaat nastarenkaat, Elia toteaa.

– Nastarenkaat tuovat varmuuden tunteen ja talvipyöräily tuntuu parhaimmillaan siltä kuin kesällä ajaisi. Parhaiten nastarenkaiden ominaisuudet tulevat esille liukkailla keleillä, kun lämpömittari sahaa nollan ylä- ja alapuolella.

Laadukkaiden renkaiden lisäksi on tärkeää varmistaa kunnollinen valo polkupyörän edessä ja takana, muistuttaa Elia.

– Knog-, Kryptonite- ja OXC-tuotemerkeillä on laaja valikoima pyöränvaloja, jotka tuovat turvaa pimeällä ajettaessa.

Lähikuva polkupyörän eturenkaasta, jossa on talvipyöräily-yhteensopivat nastat.
Suomi Tyres -nastarengas maksaa mallista riippuen noin 40–150 euroa kappale. Renkaat kestävät käytössä yleensä useita vuosia, ja ovat pieni panostus turvallisuuteen, Elia muistuttaa.

2. Renkaat pyörän ja käyttötarkoituksen mukaan

Nastarenkaiden valitsemisessa täytyy huomioida pyörätyyppi ja käyttötarkoitus. Vanha maastopyörä sopii ominaisuuksiltaan talviajoon hyvin, mutta kotimaan haastaviin olosuhteisiin suunniteltuja Suomi Tyres -nastarenkaita on saatavilla myös kaupunki-, gravel-, ja laatikkopyöriin.

Sähköavusteinen polkupyörä on tavallista painavampi, mikä asettaa renkaille erityisvaatimuksia. Erityisesti sähköpyöriin suunnitelluissa Suomi Tyres -nastarenkaissa on tukeva runko ja kaksinkertainen kumi.

Kaikki Suomi Tyres -nastarenkaat on valmistettu Lieksassa tavanomaista pehmeämmästä kumiseoksesta, joka antaa hyvän pidon ja jossa nastat pysyvät hyvin paikoillaan. Nastojen määrä vaihtelee käyttötarkoituksen mukaan.

– Sata nastaa renkaassa voi riittää, jos ajaa vain työmatkat, mutta jos haluaa maksimoida turvallisuuden, yhdessä renkaassa voi olla olla jopa 408 nastaa, Elia sanoo.

Helpoimmalla Elian mukaan pääsee, kun asioi polkupyöräilyn asiantuntevassa erikoisliikkeessä.

– Niissä on kattava valikoima ja asiantunteva opastus ja asennus. Monissa on jopa rengashotelli, jossa talvirenkaat voi säilyttää kesän yli.

3. Kerrospukeutuminen tuo ajomukavuutta

Nastarenkaiden lisäksi pyöräilijä tarvitsee kypärän, joka on tärkeä varuste ympäri vuoden. Lazer-merkkisen kypärän alle voi talvella pukea ohuesta materiaalista valmistettu aluspipon, joka pitää kylmän loitolla. Vaatetuksen suhteen Elia suosii kerrospukeutumista.

– En pakkaa itseäni Michelin-ukoksi. Jos ja kun kelit vaihtelevat, yhden kerroksen voi jättää tarvittaessa pois, hän vinkkaa.

Shimano-ajohansikkaat ja talviajoon soveltuvat Shimano-pyöräilykengät lisäävät ajomukavuutta, mutta Elian mielestä on turhaa ajatella, että alkuun päästäkseen pitäisi sijoittaa suuria summia.

– Suomalaiset ovat tottuneet olemaan ulkona talvella, ja jokaisella on jotkut ulkoiluvehkeet kaapissa. Niillä pääsee alkuun.

4. Talvipyöräily on asennekysymys

Talvipyöräily ja kiire sopivat huonosti yhteen ja hampaat irvessä liikenteeseen lähtemisestä aiheutuu vain turhaa stressiä. Oleellista on Elian mukaan pitää hauskuus mukana ajossa.

– Pilke pitää olla silmäkulmassa, eikä minuutteja kannata kytätä. Rento asenne ja kärsivällisyys tuottavat ainakin itselle iloa, hän toteaa.

Haastavin olosuhde on Elian mukaan tuulinen päivä, jolloin lämpömittari asettuu hieman nollan alapuolelle ja taivaalta tupruttaa vaakatasossa lunta. Sekään ei ole este ajamisella.

– Voi kyllä olla, että hymy tarvitsee sellaisen päivänä kaivaa esiin vähän syvemmältä, Elia toteaa.

5. Kokeilemalla kaikki selviää

Talvipyöräily on viime vuosina kasvattanut suosiotaan etenkin työmatkapyöräilijöiden keskuudessa. Heistä osa tarttuu Elian mukaan talvipyöräilyyn huomatessaan, kuinka hauskaa ja helppoa se on.

Talvella pyöräileminen säästää Elian mukaan aikaa. Kunto nousee työmatka-ajossa kuin huomaamatta, eikä illan pimeinä tunteina tarvitse raahautua kuntosalille.

– Aina on upeaa ja ihanaa, kun tulee uusia harrastajia. Tietoa löytyy netistä paljon, mutta asiaa ei kannata ylianalysoida. Parhaiten lajiin pääsee kiinni, kun lähtee itse kokeilemaan, Elia muistuttaa.

Kotimaiset Suomi Tyres -nastarenkaat tuovat turvaa talviajoon

  • Kotimaiset Suomi Tyres -renkaat on valmistettu lähituotantona Lieksassa suomalaisiin olosuhteisiin.
  • Laadukkaat nastarenkaat on valmistettu tavanomaista pehmeämmästä ja myrkyttömästä kumiseoksesta, joka antaa hyvän pidon ja jossa nastat pysyvät hyvin paikoillaan.
  • Nastat renkaisiin valmistaa kotimainen Turvanasta.
  • Suomi Tyres -nastarenkaita on saatavilla kaupunki-, gravel, maasto-, sähkö- ja laatikkopyöriin, ja nastojen määrä niissä vaihtelee käyttötarkoituksen mukaan.
  • Suomi Tyres -nastarenkaita myydään Suomen lisäksi myös muissa Pohjoismaissa – eli siellä, missä talven keliolosuhteet ovat erityisen haastavia.
  • Suomi Tyres -merkin omistaa ralliautojen renkaisiin erikoistunut DMACK Nordic, ja niiden jakelusta vastaa Shimano Nordic.

Tutustu täysin kotimaisiin nastarenkaisiin täällä: suomityres.fi

 

Lähikuva kahden polkupyörän takaosasta, joissa nastarenkaat kiinni.
Nastarenkaat tuovat varmuuden tunteen liikenteessä, ja talvipyöräily tuntuu parhaimmillaan siltä kuin kesällä ajaisi.